Hieronymus – 12 juni 1919

Vårbruket är i det närmaste bortgjort här. Det har pågått under de mäst gynnsamma väderleksförhållanden. Ganska mycket rägn har vi fått och så har vi ju haft en mycket hög värme. En stor del av vårsådden lyser redan grön, och på sina ställen har potatisblasten hunnit ett gott stycke ovan jordytan. Om det fortsätter med värmen som det varit hittills och lika med rägn, så torde vi ha att till stor glädje emotse en vacker skörd. Årets höskörd torde också komma att slå rekord, som det nu synes åtminstone. Betesförhållandena ter sig också ganska ljusa, ty även här spelar rägn och värme en icke ringa roll.

Lövsprickningen har detta år gått särdeles raskt och fort. Sällan har lövet varit fullvuxet vid den här tiden förr. De s.k. mid-sommarblommorna ha redan börjat avlägga visit. Sommaren är en härlig tid, när blad och blommor pryda äng och backar i en underbar skön fägring.

"Mors dag" firades även här den 25 maj med en anslående fäst. Den gick av stapeln i Tavelsjö folkskola, som för tillfället dekorerats med grönt. Tavelsjö skolbarn hade satsat en viss kvantitet av mjöl och socker m.m., varigenom deltagarna kunde bjudas på kaffe med dopp. Pastor Levander höll ett varmhjärtat föredrag rörande dagens fästämne. Dessutom bjöds på berättelseläsning och vacker och riklig sång av skolbarnen. Alla deltagare voro mycket nöjda med aftonen när de skildes åt. Många uttalade förhoppningar om att framdeles få fira "Mors dag" varje år.