Gå till innehåll

Anders Andersson

Vid talmansstenens invigning 1990. Personer på bilden: Georg Thorén, Axel Nareus, Oskar Johansson, Lage Söderström, Rune Lövgren, Ceris Gren, Lars Blomkvist, landshövding Sven Johansson samt stenkonstnären Jan Erik Berg.
Foto: Janne Hellgren
© Tavelsjö hembygdsförening

På initiativ av Ceris Green så fick Tavelsjö 1990 ett minnesmärke rest över byns store man. Anders Andersson från Tavelsjö blev vald till riksdagsman och så småningom under riksdagen 1789, utsågs till sitt stånds talman och därigenom fick tillfälle att signera förenings- och säkerhetsakten. Denna akt innebar en privilegieutjämning genom att bönderna jämställdes med de övriga ofrälse stånden vad beträffar rätten att köpa och äga frälse strögods. Bönderna fick full äganderätt till sin jord, vilket även innefattade skogsavverkning, jakt och fiske.

Med anledning av SVT:s programserie "Historien om Sverige" så kommer här en påminnelse om kopplingen mellan Tavelsjö och Sveriges officiella historia.

I en arbetsgrupp inom Hembygdsföreningen i Tavelsjö för Talman Anders Anderssons Minne ingick Ceris Grehn, Aune Karlsson, Kerstin Karlsson, Helge Lindberg, Carl-Johan Lundberg, Stellan Lundberg, Christian Sandström, Nils-Åke Sandström och Yngve Östberg. Arbetet finns sammanställt i en skrift "Bondetalmannen från Tavelsjö", med underrubriken "En västerbottnisk rikspolitiker från Umeå socken under gustaviansk tid". Häftet är sammanställt av Yngve Östberg, Tavelsjö.

Läs hela dokumentet om talmannen Anders Andersson (öppnas i ny flik)