Författarbesök blev en succé

Malin Ackermann avtackas av Eva Wiklund med en burk lokalproducerad honung.
FOTO: Hans Göran Olofsson

TAVELSJÖ. Ett bokkafé i Församlingsgården, Tavelsjö, med Malin Ackermann blev en succé. Hembygdsföreningen var arrangör i samarbete med Tavelsjö församling och ordföranden Eva Wiklund hälsade välkommen till ett 30-tal åhörare.
Malin Ackermann har nyligen kommit ut med sin bok Kaos, kamp, lev! och berättade om sitt liv och läste högt delar av boken. Malin har rötter i Tavelsjö och Malgovik och upplever byarna som fantastiskt mysiga.
Vid 47 års ålder fick hon diagnosen bröstcancer ett besked som vände upp och ner på livet, hennes sätt att se på livet och att leva. Hennes tid med behandling av cancern blev en kamp för livet på flera sätt. Bland annat drev hon kampen för att Skatteverket skulle få vara kvar i Lycksele, vilket blev en stor seger. Hon sa upp sig, började skriva och blev inspirerad av Torgny Lindgren och Sara Lidman.
Malin har medverkat i projektet Västerbotten läser, för att främja läsandet i länet. Hon fick inleda Littfesten 2017 dagen efter att Torgny Lindgren gått bort med att läsa upp ett brev från honom till henne.
Efter cancern ville Malin vara ensam och hyrde Missenträsk. Sedan fick hon gestalta Sara Lidman i en film om Sara, vilket var betydelsefullt.
Malins berättelse om hur livet förändrats med nya öppningar och möjligheter var mycket intressant. Nästa projekt för Malin är att starta ny en bokhandel i höst i samarbete med Calle Franklin, Lycksele. Bokhandeln ska kombineras med kulturella aktiviteter.
Hembygdsföreningen bjöd på fint fika, stämningen var god och många köpte Malins bok.

Ur VK 2022-10-07 (Nils-Åke Sandström)