Tavelsjömonumentet

När Tavelsjö Hembygdsförening i fjol våras målade monumentet så upptäcktes skador av väder och vind. Föreningen började då undersöka hur man skulle kunna gå tillväga för att reparera det.

Tillsammans med Göran Andersson, Rödånäs Snickeri som byggde monumentet från början (för 20 år sedan) så planerades reparation med hjälp av av yrkesmän under helgen 9-10 juni. Trots att vi tillsammans undersökt monumentets status på plats, så upptäcktes det idag att fuktskadorna i virket var så stora att vi beslöt att avbryta planerad upprustning, och i stället satsa på att börja om från början.

Styrelsen kommer nu att undersöka hur man går vidare. En viktig fråga är hur det fortsatta arbetet ska finansieras.

Mer information kommer senare här på Hembygdsföreningens hemsida, Bygdeportalen och Facebooksida.

Eva Wiklund och Lena Alverud från styrelsen för Hembygdsföreningen framför det skadade monumentet. Foto: H-G Olofsson

Foto: H-G Olofsson

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.